171 lat Wiedenki

Warszawa, 14 czerwca 2016 r.

Za ponad 3 mld zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odmłodziły i unowocześniły trasę, która obsługuje m.in. szybkie połączenia z Warszawy do Koluszek, Łodzi, Częstochowy, Sosnowca, Katowic, Wrocławia. Pasażerowie zyskali krótsze i bezpieczniejsze podróże, lepszą obsługę na stacjach i przystankach. Stara Wiedenka zapewnia szybkie i sprawne połączenia pasażerskie oraz przewóz towarów.

 „Wiedenka” - historyczna linia kolejowa, od której zaczynała się polska kolej, obsługuje dzisiaj najszybsze pociągi. 14 czerwca 1845 r. dokonano uroczystego otwarcia pierwszego odcinka linii Warszawa – Grodzisk. Później były następne odcinki, aż do Sosnowca.

Kolejne modernizacje zmieniały Wiedenkę. Dzięki pracom na linii kolejowej z Warszawy Zachodniej do Skierniewic możliwy jest krótszy czas podróży. Pociągi kursują
z prędkością do 160 km/h. Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań: wiaduktu w Jaktorowie i tunelu w Grodzisku Mazowieckim podniosła poziom bezpieczeństwa i usprawniła ruch drogowy. Na stacji Skierniewice komputery zastąpiły stare urządzenia
i zapewniają około 200 pociągom bezpieczny przejazd. Do września zakończy się modernizacja 4 przejazdów kolejowo-drogowych. Wszystkie będą wyposażone w nową sygnalizację, rogatki i monitoring oraz odporniejszą na degradację nawierzchnię.

Już w latach 2006-2008 pociągi przyśpieszyły, bo odnowiony został odcinek Koluszki – Skierniewice (Miedniewice) oraz fragment linii kolejowej nr 17 Łódź Widzew – Koluszki. Obecnie na historycznej trasie, na odcinku Warszawa – Koluszki, wdrażany jest nowoczesny system łączności - ERTMS/ETCS poziom 2/GSM-R. Efektem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa, sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym i utrzymanie szybkiej punktualnej jazdy pociągów.

Szybciej na trasie Warszawa – Częstochowa - Katowice

Za blisko 615 mln zł PLK podwyższyły komfort obsługi pasażerów i poziom bezpieczeństwa na linii z Koluszek do Częstochowy. Pasażerowie jadą krócej i korzystają z 43 odnowionych peronów. Na trasie wyższy poziom bezpieczeństwa zapewniają zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe, mosty i wiadukty, a także nowe urządzenia sterowania.

Gotowe są również tory na trasie od Katowic do Zawiercia – czyli ważny odcinek pozwalający na wyjazd z aglomeracji śląskiej
i wjazd na Centralną Magistralę Kolejową. W 2014 roku zakończyła się modernizacja linii na odcinku Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Dziś pociągi kursują tą trasą z prędkością 120 km/h. Odnowione są perony w Łazach, Wiesiółce, Chruszczobrodzie, Dąbrowie Górniczej Sikorce oraz Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach.

W 2017 r. PLK planują modernizację odcinka z Zawiercia do Częstochowy. Efektem będzie dodatkowe skrócenie czasu przejazdu z Częstochowy do Zawiercia i Katowic.

Wiedenka - podmiejska

PKP Polskie Linie kolejowe S.A. przygotowują się również do modernizacji podmiejskiej linii z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Zmodernizowana trasa przejmie ruch aglomeracyjny i regionalny i odciąży linię dalekobieżną z Katowic do Warszawy (nr 1).Efektem modernizacji podmiejskiej, 22-kilometrowej linii Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki będzie większa niezawodność przejazdu, lepsza obsługa pasażerów na stacjach i przystankach oraz możliwość szybszej jazdy pociągów.

Wiedenka – historia, o której pamięta PLK

„Wiedenka” była pierwszą linią kolejową na ziemiach Królestwa Polskiego. 14 czerwca 1845 r. dokonano uroczystego otwarcia pierwszego odcinka linii Warszawa – Grodzisk. Trasa połączyła Warszawę z granicą zaboru austriackiego (Sosnowiec Maczki). Za projekt i realizację odpowiadał Stanisław Wysocki, inżynier uznawany za pioniera kolejnictwa polskiego.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pamiętają o historii „Wiedenki”. Co roku od 32 lat przedstawiciele kolei spotykają się przy grobie Stanisława Wysockiego – projektanta i budowniczego Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, by uczcić także pamięć kolejarzy związanych z budową i pracą na Wiedence. O historii i czasie teraźniejszym tego połączenia opowiada także wystawa zdjęć z konkursu z okazji 170 rocznicy otwarcia linii, która znajduje się przed siedzibą spółki
na ul. Targowej 74. Zdjęcia z wystawy: "Wiedenka wczoraj i dziś"

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

 

www.pois.gov.pl .