Fabryczny przyjazny pasażerom

Warszawa, 4 lipca 2016 r.

Trwają przygotowania do odbiorów technicznych Łodzi Fabrycznej – najnowocześniejszego dworca w Polsce. Podróżnym komfort obsługi zapewni m.in. 38 schodów ruchomych i wind oraz 9 tysięcy lamp. Zaawansowanie prac przekracza 97 procent. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują, że po wielobranżowych odbiorach, w grudniu z dworca odjadą pierwsze pociągi. Planowane jest ponad 100 składów w ciągu doby – więcej niż na starym dworcu. 

 

Jeden z najnowocześniejszych obiektów kolejowych jest już na ukończeniu. Zaawansowanie prac przekracza 97 procent. PLK przygotowuje już odbiory techniczne stacji. Później na dworzec wjadą pociągi robocze i rozpoczną się testy systemów sterowania ruchem (srk). 

- Na bieżąco monitorujemy największą kolejową inwestycję punktową w Polsce. Bardzo ważny będzie etap odbiorów. Łódź Fabryczna to przedsięwzięcie o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym nie tylko dla Łodzi. Wraz z przygotowywanym podziemnym połączeniem do Łodzi Kaliskiej stworzy nowe możliwości komunikacji dalekobieżnej i aglomeracyjnej – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

- Łódź Fabryczna będzie jedną z wizytówek miasta i regionu łódzkiego. Nowy dworzec i tunel wpisują się w ogromny program przebudowy i modernizacji miasta, uwalniają duże obszary inwestycyjne w centrum oraz zwiększają rolę kolei w ruchu aglomeracyjnym i wojewódzkim. Kluczowe dla samorządu i całego regionu jest kontynuowanie przez PKP PLK budowy tunelu średnicowego z nowymi stacjami: Łódź Centrum i Łódź Manufaktura. Dzięki tym zmianom Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie dążyć do stworzenia drugiego po Warszawie systemu kolei podziemnej z trzema stacjami w sercu miasta. Będziemy intensywnie wspierać PLK w szybkim i terminowym odbiorze całej inwestycji – mówi Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.

Na stacji gotowe są cztery perony. W tunelu i obok peronów położono 12 km torów oraz zamontowano urządzenia srk. Kończy się podwieszanie sieci trakcyjnej w obszarze stacji. W szklanym budynku dworca zamontowano ponad 37 tys. m² podwieszanych sufitów, ponad 20 tys. m² okładzin na ścianach oraz ponad 4 tys. m² szklanych ścian. Działa już 9 tysięcy lamp, w tym najnowocześniejsze energooszczędne oprawy typu LED. Aby wszystkie urządzenia na dworcu działały sprawnie położono 340 km kabli. 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

 

www.pois.gov.pl .